Nawigacja

Aktualności

Projekt edukacyjny „Katyń – w 73. rocznicę Zbrodni” – 16–18 września 2013 – relacje uczestników

Przez trzy kolejne dni pięćdziesiątka uczniów i nauczycieli uczestniczyła w czwartym już wyjeździe edukacyjnym do Katynia i innych miejsc kaźni Polaków na Wschodzie, zorganizowanym przez Oddział IPN w Białymstoku we współpracy z lokalnymi samorządami. Pierwszego dnia odwiedziliśmy m.in. uroczysko Kuropaty pod Mińskiem, gdzie spoczywają setki tysięcy ofiar komunistycznego terroru. Potem stanęliśmy na lotnisku Siewiernyj pod Smoleńskiem, gdzie 10 kwietnia 2010 r. rozbił się samolot z delegacją polską zmierzającą na uroczystości 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej. Modliliśmy się za Ich dusze, odśpiewaliśmy „Mazurka Dąbrowskiego". Wreszcie przez stację Gniazdowo dojechaliśmy do celu naszej ekspedycji: do Katynia. W ciszy i skupieniu modliliśmy się podczas mszy odprawionej przez ks. dr. Adama Szota. Wysłuchaliśmy homilii o potrzebie przebaczania, pojednania, pamięci. Chłonęliśmy atmosferę tego miejsca. Oto spisane „na gorąco" wrażenia uczestników:

• Niezwykle poruszające było to, że w miejscu tak wielkiej zbrodni jakim jest katyński las, stoi dziś krzyż - symbol miłości,  poświęcenia i przebaczenia. To daje nadzieję.

II LO Augustów

• Niezapomniany wyjazd, wielkie emocje. Na długo pozostanie w naszej pamięci to, co mieliśmy okazję zobaczyć. Wracamy wzbogaceni o nowe doświadczenia i niepowtarzalne przeżycia.

Patrycja i Gabrysia,
Gimnazjum nr 1 im. Ignacego Gilewskiego w Siemiatyczach

• Jadąc tutaj byłyśmy pełne obaw i niepewności o to, co nas spotka. Nie wiedziałyśmy czym tak naprawdę jest Katyń i nie zdawałyśmy sobie sprawy z ogromu zbrodni tam dokonanej. Teraz wiemy, że to miejsce nie powinno nigdy zostać zapomniane i zawsze powinniśmy czcić i szanować ludzi tam poległych, ponieważ tworzą oni bolesną przeszłość i historię naszego narodu.

Agata i Monika,
Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Siemiatyczach

• Niezwykły wyjazd, ogromne przeżycia, niezapomniane chwile i wielka duma. Jechaliśmy do Katynia nie wiedząc właściwie co nas czeka. Nie żałujemy, że pojechaliśmy, a wręcz przeciwnie jesteśmy zadowoleni. Bo co innego słyszeć o zbrodni od nauczycieli w szkole, z książek czy filmów, a co innego zobaczyć Katyń na własne oczy.
    Bardzo cieszmy się, że odwiedziliśmy Smoleńsk, miejsce katastrofy, gdzie zginął Prezydent Ryszard Kaczorowski – patron naszej szkoły.
    Miejscem, które również robi duże wrażenie i budzi silne emocje jest cmentarz w Kuropatach.
    Cieszymy się, że mogliśmy odwiedzić te miejsca, zapalić znicze, złożyć kwiaty i oddać hołd naszym rodakom.
    Cały wyjazd był bardzo pouczający i myślimy, że podczas niego trochę wydorośleliśmy. Uważamy, że każdy Polak chociaż raz w życiu powinien odwiedzić Katyń i przeżyć podobne chwile do tych, które my przeżyliśmy.

Uczniowie XIV LO Białystok

• Wyjazd do Katynia w 73. rocznicę Zbrodni Katyńskiej, w którym miałem możliwość uczestniczyć, pozwolił mi zrealizować prośbę mojej rodziny, a mianowicie oddać hołd mojemu przodkowi poległemu na katyńskiej ziemi. Było to dla mnie naprawdę duże przeżycie. Pozwoliło mi to spojrzeć na historię Polski z innej perspektywy. Przeżycia związane z tym wyjazdem są głęboko we mnie i na pewno tak pozostanie. Moje marzenie, które powstało podczas wycieczki, to powrócić tutaj  i mieć jeszcze szansę w życiu odwiedzić swoich rodaków.

Przemek (i Arek), ZSOiZ Czyżew

• Odczuć, które towarzyszyły mi podczas wizyty w Katyniu nie da się opisać prostymi słowami. Kiedy stanąłem na miejscu tego mordu, odebrało mi mowę. Cały wyjazd do Katynia i odczucia mu towarzyszące na zawsze zostaną w mojej pamięci. Mam nadzieję, że w przyszłości będę miał jeszcze okazję odwiedzić to miejsce.

Damian, ZSOiZ Czyżew

• Wyprawa bolesna, a zarazem kojąca. Pozwala zrozumieć ten moment w historii, bardzo emocjonalny dla Polaków i Polski oraz dostrzec sens w milczeniu Katyńskiego Lasu.

Zuza, I LO Suwałki

• Katyń to miejsce, którego historię powinien znać każdy Polak. Musimy pamiętać o tym wydarzeniu. Nie po to, by żywić urazę do oprawców polskich oficerów, ale po to, by w przyszłości starać się nie dopuścić do podobnej tragedii.

Agata, I LO w Suwałkach

• „Rota" i „Mazurek Dąbrowskiego" nocą na grodzieńskim cmentarzu to wielkie przeżycie…

Opiekun grupy z Sokółki

• Ten wyjazd uświadomił mi, jak okropną zbrodnię popełnili sowieci. Wyjazd ten jest przepełniony emocjami, których nie potrafię opisać. Już na zawsze te trzy dni zostaną w moim sercu.

Maciek ZSZ w Sokółce im. Elizy Orzeszkowej

• Ciężko pisać mi o tym, ponieważ są to ogromne przeżycia: być i stać tam. O tym trzeba mówić i pamiętać, bo to jest nasza przeszłość. Katyń utkwi w mojej pamięci do końca. Tego, co czuje się tam, nic nie zastąpi: żadne zdjęcia czy opowiadania, po prostu trzeba tam pojechać. Dlatego jestem dumny, że tam byłem.

Norbert, ZSZ w Sokółce

• Katyń to miejsce smutne i wyjątkowe. To moment pokory, chwili refleksji i wielkich uczuć. Cieszę się, że mogłam tu przyjechać i niczego nie żałuję. Ten wyjazd był dla mnie ciekawą przygodą, lekcją wielkiego patriotyzmu i żywą lekcją  historii. Na pewno będę ten wyjazd wspominać bardzo długo. Cieszę się, że mogłam tu być i to przeżyć.

Magdalena Chociej, LO w Sokółce

• Wyjazd do Katynia był jedną z najlepszych rzeczy, jaka wydarzyła się w moim życiu. Wiem, że mogła to być jedyna okazja, aby zobaczyć miejsce tej straszliwej zbrodni. Nigdy nie zapomnę tego wyjazdu i miejsca, w którym Polska straciła tyle wspaniałych osobistości.

Gabrysia, Sokółka

• Żadne słowa nie oddadzą tak naprawdę emocji towarzyszących tego typu wyjazdom. Zupełnie inaczej jest słuchać na lekcji nauczyciela, który opowiada o tych wydarzeniach, a co innego być tam i doświadczyć wszystkiego na własne oczy. Chciałem podziękować osobom, które z nami były i przekazały nam swoją wiedzę. Cieszę się, że mogłem być w Katyniu, Smoleńsku i zobaczyć to, czego inni zobaczyć nie mogli.

Paweł, Technikum nr 2 w Sokółce

• Wszyscy przed wyjazdem mówili nam, że ta podróż nas zmieni. Nie wierzyłam. Przecież tyle razy widziałam w telewizji Katyń, tyle lekcji historii na temat zbrodni, która tam miała miejsce. Po przyjeździe na miejsce, przejściu po alei z tabliczkami z nazwiskami ofiar, tych emocji, które we mnie się pojawiły, nie mogę do tej pory opisać w odpowiednich słowach. Ten wyjazd zdecydowanie mnie zmienił.

Magda, I LO Suwałki

• Wyjazd do Katynia i możliwość zobaczenia na własne oczy miejsca, w którym zginęło tak wielu oficerów polskich, to niezwykle wydarzenie. Pozostanie ono na zawsze w mojej pamięci. Sprawiło także, że inaczej patrzę na historię najnowszą Polski. Była to najważniejsza lekcja historii w moim życiu.

Ania, ZSOiZ w  Czyżewie

• Podczas ostatniego zebrania przed wyjazdem pani dyrektor IPN-u w Białymstoku zadała nam pytanie „Czym jest Katyń?". Długo zastanawiałam się nad tym pytaniem. Nie potrafiłam i chyba nadal nie potrafię znaleźć odpowiednich słów, by to opisać. Na pewno Katyń jest dla mnie miejscem ważnym i wyjątkowym. Cieszę się, że mogłam oddać hołd poległym. Ten wyjazd nauczył mnie, że są rzeczy ważniejsze niż dobra materialne i inne rzeczy nabyte. Nauczyłam się, że ważniejsza od tego jest Ojczyzna. Trzeba mieć ogromną odwagę, aby zostawić rodzinę i iść walczyć za Ojczyznę. Jestem dumna z tego, że jestem Polką, że mogłam być w Katyniu i Smoleńsku i w innych miejscach kaźni. Uważam, że powinniśmy być wdzięczni poległym, bo m.in. dzięki nim możemy żyć w niepodległym kraju. To nie był zwykły wyjazd, na zawsze pozostanie on w mojej pamięci i w moim sercu.

Edyta, ZSZ Wysokie Mazowieckie

Patronat medialny nad wyprawą sprawowały:

Relacje i zdjęcia z wyprawy znajdują się również tutaj: